Powered by Blogger.
RSS

Kelas Membuat Coklat (Handmade Chocolate)

Kelas berkonsep praktikal "hands-on" ini sesuai untuk pengemar coklat yang ingin membuat coklat mengikut citarasa sendiri, sedap, mudah, murah dan halal. Peralatan yang digunakan adalah yang sedia ada di rumah dan boleh digunakan bila-bila masa. Kemahiran yang diperolehi juga boleh digunakan untuk mendapatkan pendapatan sampingan selain menambahkan pengetahuan anda.

Info kelas pengenalan asas membuat coklat
1) Kelas akan diajar secara 'hands-on'
2) Penerangan tentang jenis-jenis coklat
3) Bahan-bahan dan peralatan disediakan
4) Teknik membuat inti/filling
5) Teknik mencairkan coklat compound
6) Teknik mewarna coklat
7) Teknik tempering untuk real coklat

P/S: Coklat yang siap boleh dibawa pulang

Resepi yang akan dipelajari
1) Pralin compound dengan isian badam dan filling
2) Coklat Oreo
3) Coklat Oreo Edible Image
4) Lollichoc

Kadar bayaran RM180 termasuk:
i) Bahan-bahan yang digunakan
ii) Nota
iii) Minum petang (percuma)

Info kelas membuat kotak coklat
1) Kelas diajar secara 'hands-on'
2) Penerangan tentang jenis-jenis coklat
3) Bahan-bahan dan peralatan disediakan
4) teknik mencairkan coklat compound
5) Teknik mewarna coklat

P/S: Coklat yang siap boleh dibawa pulang

Resepi yang akan dipelajari
1) Kotak coklat hantaran saiz XL
2) Kotak coklat saiz M

Kadar bayaran RM100 termasuk:
i) Bahan-bahan yang digunakan
ii) Minum petang (percuma)

Jadual kedua-dua kelas:
Setiap Sabtu dan Ahad (2.00 ptg - 6.00 ptg)
Hari Isnin - Jumaat (temujanji)

Perhatian:
i) Terhad 1 - 3 orang setiap kelas. Tarikh boleh dipilih jika mendaftar bersama rakan.
ii) Pengesahan kelas perlu dibuat seminggu awal.
iii) Kelas boleh juga diadakan ditempat sendiri dengan syarat melebihi seorang dan terdapat kemudahan peti sejuk untuk membekukan coklat dan tempat memasak air panas.


Post Icon

Istilah Perbezaan Kandungan Coklat

Kebiasaan di dalam kelas membuat coklat sendiri ini mereka menggunkan jenama Selbourne. Sebelum hendak membeli coklat-coklat ber block nie kena tengok juga dahulu ingredients. Jenama coklat berbeza mengikut rasa dan bahan-bahan yang digunakan jadi kekadang tidak menepati selera dan tidak menjadi bila dibuat...so, kena hati-hati.

Perbezaan antara Coklat Courveture (tulen) dan Coklat Compound (campuran) adalah "mentega koko" atau selalu di sebut "Coco Butter". Coco butter adalah lemak yang membezakan antara coklat tulin dengan coklat campuran. Kebiasaannya coklat couverture akan menggunakan susu penuh krim tetapi coklat compound akan menggunakan kombinasi susu, lemak sayuran dan whey (cecair yang tinggal setelah susu dijadikan keju) untuk mengawal harga.

Coklat yang mana sedap

Bila ditanya soalan coklat mana atau brand mana yang sedap? Sudah tentu coklat praline, iaitu coklat yang dibuat sendiri, fresh dan menepati cita rasa sendiri...tapi jika maksud soalan itu berkaitan dengan coklat asas yang digunakan untuk membuat praline, jawapannya adalah kesedapan itu bergantung kepada beberapa faktor.

Citarasa individu: Jika seseorang itu suka makanan yang manis, besar kemungkinan orang ini lebih suka coklat susu dan coklat putih berbanding dengan coklat hitam seperti kebanyakan orang di Malaysia. Jika seseorang itu biasa makan coklat berjenama mahal dari luar negara besar kemungkinan orang ini akan lebih meminati coklat hitam dan coklat import seperti Callebaut dari Belgium atau Valhona dari Perancis.

Kandungan bahan: Coklat asas mengandungi hanya beberapa bahan sahaja tetapi ia boleh mempengaruhi rasa, kelikatan dan tektur sesuatu coklat yang akhirnya dikaitkan dengan istilah kesedapan coklat. Bahan-bahan itu adalah koko mass (untuk coklat hitam dan coklat susu sahaja), lemak, gula, susu (untuk coklat susu & coklat putih) dan pembaur.

Koko hanya boleh ditanam pada 20% utara dan selatan khatulistiwa, dan jenis koko yang terbaik adalah dari species Forastero. Kualiti koko bergantung kepada suhu, kelembapan, kondisi tanah (berasid atau beralkali), teknik pertanian dan yang paling penting teknik memproses biji koko...pada sesiapa yang ingin tahu lebih lanjut boleh baca di link wikipedia (chocolate).

Teknik memproses coklat: Salah satu langkah dalam proses membuat coklat couverture yang penting adalah proses yang dipanggil conching. Pada peringkat ini semua bahan dalam coklat akan digerak selama beberapa jam (antara 3 - 96 jam) untuk memecahkan partikal-partikal bahan-bahan tersebut kepada saiz yang amat kecil dan mengurangkan kandungan air dan asid dari coklat. Untuk menghasilkan coklat yang dianggap halus (smooth), saiz partikal mesti bawah dari 20 micron. Jika saiznya lebih dari 30 micron, lidah kita akan dapat mengesannya dan kita akan rasa coklat itu kasar.

Berbalik kepada soalan tadi...kerana citarasa seseorang itu berbeza, kita perlu rasa coklat-coklat yang ada dipasaran untuk kita tahu kita suka atau tidak, tidak hnaya bertanya pada individu sahaja kerana citarasa berbeza setiap orang, tetapi kalau pandai membuat coklat sendiri apa jenis sekalipun kita boleh guna...imported atal local, caranya sama sahaja...cuma rasanya mungkin berbeza (lepas ini kena tengok hargalah pula...kadang-kadang inilah yang akan mempengaruhi faktor apabila membeli coklat).

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment